HABERDAR
OL

Bilet Satın Al

BİZİM ÇOCUKLAR RADYO TİYATROSU

Kadıköy Belediyesi

Çocuk Atölyesi

  • 06 Ocak 2021 - 25 Nisan 2021
  • Online
  • Saat: 12:00

Etkinlik Hakkında

Radyo Tiyatrosu

Radyo tiyatrosunun oluşumu şöyle başladı bütün dünyayı saran ve etkisini altına alan virüs ve pandemi süreci bizi de tabii ki etkiledi.  Sahne sanatlarını, en başta Tiyatroyu etkiledi. Çocuklarla yaptığımız projeyi sahneden indirmek zorunda kaldık. Sahneden indirdiğimiz projeyi belediyenin isteği üzerine online olarak görüntülü programlar aracılığıyla devam ettirme kararı aldık. Belediye bize böyle bir imkan sağladığı için biz de çocuklarla bu değerli imkanı kullanarak neler yapabileceğimizi, bu şartlarda ne gibi projeler ortaya çıkarabileceğimizi düşünmeye başladık. Bir yandan da çocukların öğrendiklerini unutmamaları, mevcut durumlarını kaybetmemeleri için sürekli pratikler, okumalar, diksiyon ve artikülasyon çalışmaları yaptık. Online eğitimde yapılabilecek her türlü tiyatro algısındaki çalışmayı gerçekleştirdik. Bu sürecin içine denk 23 Nisan Çocuk Bayramı ve Meclimizin kuruluşunun 100. yılı oluşundan kaynaklı, 'Çocuk Meclisi' yapma kararı aldık ve 'ilk Online Çocuk Meclisi' gösterisini online olarak çalışıp hayata geçiridik. İlkleri dendiğimiz güzel bir projeydi. Çocukların kendi haklarını konuştuğu ve arkadaşlarına hatırlattıcı bilgilendirmesi fazla olan bilinçli bir projeydi.  Bu sezon proje yine önlemler nedeni ile  online olunca, hazır ve aktif kalabilmek için yine diksiyonlarını, duygularını, ifadelerini, bunları kullanım ve aktarımlarına dikkat ettik. Oyun okumaları yaptık. Masallar ve hikayeler okuduk. En sonunda şöyle bir karar aldık dedik ki: biz bir oyun seçelim okumalara ve ezbere başlayalım ortam düzelirse sahneye direkt çıkıp reji provası yapıp oyunu sergileriz. Bu fikir sıcak geldi ama bu sürecin başında Dünya'da ve ülkemizde virüs etkisini arttırdı. Virüsün gidişatı sahneye çıkmayı  fikrini çok imkanlı göstermedi. Biz de okuma tiyatrosu mı yapsak diye düşündük. Okuma tiyatrosunda beden kullanımı yok ama duygu kullanımı var, ses kullanımı var. Sesten yolda çıkarak radyo-tiyatrosu fikri oluştu. Bu fikir de hepimizin hoşuna gitti. Beldiyeden gerekli izinler alındı ve proje olarak çıkarmamız istendi. Biz de çocukların hiç bilmediği, hiç şahit olmadıkları bir şeyi yapabilir miyiz düşündük ve harekete geçtik. Çocuklarda nasıl bir şey olduğunu bilmedikleri için hep beraber  radyo tiyatrosu nedir? Nerede, nasıl başlamıştır  sorularının üstüne gitmeye başladık. Çocuklara bu konuda ödevler verdik.  Araştırmalar sonucunda bu zamana kadar yetişkinlerin yaptığıyı, yetişkinlerin çocuklar için yaptığı, çocuklar ve yetişkinlerin bir arada olduğu radyo tiyatrosu var ama bu yaş aralığının olduğu bir radyo tiyatrosu yok. Bir ilk olacağı için çocukları da, bizi de heyecanlandırdı.  Çocuklarla araştırmaya başladık. Hangi tür radyo tiyatroları var, efektler nasıl yapılıyor, sesler nasıl çıkarılıyor. Bunların üstüne yoğunlaştıktan sonra biz nasıl yapabiliriz, hangi oyunla kullanabiliriz. 17 çocuk var, 17 çocukla nasıl bir oyun çıkar? 17 kişilik radyo tiyatrosu var mı? Araştırdık, okuduk, inceledik. Derste dinlemeler yaptık.  En son karar verdi ki bize uygun bir radyo tiyatrosu yok. Bu sebepten daha önce de çocuklara 4 oyun yazıp, yönetmiştik. Yine biz mi yazalım diye düşünürken, belli bir hikayeyi ya da masalı alıp oyunlaştırma fikri de sunuldu. Bu fikri Kral Çıplak masalı üzerinden yapma kararı aldık ve Kral Çıplak masalının 3 sayfalık yazılı halini 10 sayfa olarak oyunlaştırdık. Her çocuğumuza rol yazdık.  Radyo tiyatrosu provalarına başladık. Efektlerimizi belirledik,nasıl bir yol çizeceğimizi anladık.  Provalar son aşamasına gelince sahnemiz olan Halis Kurtça Çocuk Kültür Merkezi'nde oyunun ve efektlerini kayıtlarını aldık. Montajda aşamasında Çocuk Sanat bünyesinden müzik desteği alıp kayda adapte ettik. Montaj ve kurgu ile ilk radyo tiyatrosu oyunumuzu tamamladık. 




Neden Kral Çıplak masalını seçip oyunlaştırdık? Kral Çıplak masalı bize ne anlatıyor? Kral Çıplak masalı çocukların kolay adapte olacağı, daha önce duyma ihtimallerinin yüksek olduğu ve toplumun çoğu tarafından da bilinen bir masal. Bu masalın hem komik yanları hem de ders ve uyarı niteliğinde tarafları var. Biz çocuklarla kısıtlı zamanımız olduğu için eğlenceli tarafından ele almayı uygun bulduk. 
Oyun gerçek anlamda bir sistem eleştirisi de sunuyor. Halkı için değil de kendi süsü ve gösterişi için çaba sarf edip, kafa yoran bir kral ve etrafında onu memnun etmeye çalışan yardımcı ve çalışanları.
 İnsan egosunu ve insanların kendini konumlandırdığı yeri gösteriyor. Kimse kendini eksik ya da hatalı görmek istemiyor, bunu dile getirmek yerine başka çözümler bulup var olmayan bir şeye inanıyor. 
Burada insanların inandığında neler yapabileceğinin de bir kanıtı oluyor. Herkes aynı anda aynı şeye inandığını söylediğinde var olmayan bir elbise birden beriliveriyor ve inanılmaz bir şekilde kıymet görüyor. Kalabalık kitleleri bir şeye inandırdığımızda ne kadar tehlikeli olabileceklerinin kanıtı. Bu durum günümüzde sanat alanında çok fazla hissediliyor. Hak edene hak ettiği değer verilmiyor ama hiç olan biri yoktan var ediliyor.  Günü kurtarmaya yarayan bu değer yargıları insanları sorgulamaya itiyor.  Hatalarımızı görebilmemiz için bazı yaşanmışlıklara ihtiyaç duyup buradan da dersler çıkarıyoruz. Bu masal bir anlamda insanların gözünü açan bir masal.
Biz de tüm bunların farkında olup, çocukların kafasını karıştırmadan bu masalı oyunlaştırıp, çocukların sesiyle can verdik.